1. ELEVATOR-TALEN – BRUG DEN – IGEN …
– Få bruger den – og færre mestrer den …
– Nogle kender den allerede – for andre vil det være helt nyt …
– Uanset, så ér den vigtig at kunne
Dvs. at kunne formidle budskabet om din virksomhed og dine ydelser :
- Kort – tydeligt – præcist – og, på max. 30 sekunder !
Hvorfor vælger jeg så at omtale denne særdeles velkendte ´klassiker´ – igen … ?
Det er simpelthen fordi, jeg – utallige gange – møder en dygtig og engageret iværksætter eller virksomhedsejer med et godt produkt, men som ikke formår at fortælle, hvad de faktisk tilbyder og har brug for – utroligt, men sandt !
De typiske ´fejl´ i mundtlig formidling af budskabet om en virksomhed og dens ydelser :
- En ´svævende´, uklar, upræcis præsentation
- En præsentation der er ´for lang´ og for detaljeret
- En præsentation der lyder kedelig …
- En præsentation, hvor modtageren/modtagerne ´falder af´ …
- En indledning, ´overskrift´ der ikke ´fænger´
- En præsentation med en længde og varighed, der overstiger modtagerens tidsramme
Som skabelon for en god elevator-tale kan man fex bruge ´H-modellen´ *), eller dele heraf – dvs. :
- HVAD – Hvad tilbyder jeg ?
- HVEM – Hvem tilbyder jeg mine ydelser/produkter til ?
- HVOR – Hvor tilbyder jeg mine ydelser/produkter – geografisk ?
- HVORLEDES – Hvorledes tilbyder jeg mine ydelser/produkter ?
– samt :
- HVAD – III – Hvad har du brug for ?
Det er vigtigt at huske ´Hvad – III´, fordi mange glemmer at fortælle ´hvad de har brug for´.
Fordi, uden denne del af elevator-talen, så fremstår det uklart for modtageren, hvad de kan gøre, for dig.
– Samt, hvad du – i virkeligheden – har brug for … ?
Endvidere, kan du uden ´Hvad – III´ komme til at fremstå som – endnu … – en irriterende sælger … :-/
– Og, som udelukkende er optaget af at sælge sit produkt
– Dvs. uden ønske eller mål om at indgå i nogen form for dialog eller samarbejde med modtageren/modtagerne for hans elevator-tale
*) Hvad er ´H-Modellen´ ? – Læs mere – Her …
Vær opmærksom på, at det kræver øvelse og træning at lave en god elevator-tale.
OK, fint – Men, hvordan véd man så, at man har en elevator-tale, der virker ?
Sucess-kriteriet for en god elevator-tale er, at modtageren siger :
- ´… det lyder interessant, lad mig få dit visitkort, således vi kan lave en aftale´
– eller :
- ´… det lyder interessant, det vil jeg gerne høre mere om …´
Læs mere om ´Elevator-talen´:
- 2. ´Elevator-talen´ – 2 – Hvorfor hedder det ´Elevator-talen´ … ? – Og, hvordan træner jeg ? – Klik – Her …
- 3. ´Elevator-talen´ – 3 – Udvidet udgave – I – Klik – Her …
- 4. ´Elevator-talen´ – 4 – Udvidet udgave – II – ´60-Sekunders Elevator-talen´ – Klik – Her …
- 5. ´Elevator-talen´ – 5 – Varianter af elevator-talen – Klik – Her …
Note :
- Artiklen er også offentliggjort som artikel på Linkedin :
- ´Elevator-talen´ – 1 – Brug den – Igen … – Få bruger den – og færre mestrer den
#elevatortale #præsentation #networking #markedsføring #marketing #PersonligBranding #business #erhverv #DannSommer #BrainFoodnSoulFood
Artiklen er oprindeligt publiceret af Dann Sommer på Mikronet.dk i jan2008 :