Elevator-talen - 1 - Brug den - Igen ... - Få bruger den - og færre mestrer den ... - BrainFood n´ Soulfood - Blog - Dann-Sommer.dk

1. ELEVATOR-TALEN – BRUG DEN – IGEN …

– Få bruger den – og færre mestrer den …

– Nogle kender den allerede – for andre vil det være helt nyt …

– Uanset, så ér den vigtig at kunne

Dvs. at kunne formidle budskabet om din virksomhed og dine ydelser :

  • Kort – tydeligt – præcist – og, på max. 30 sekunder !

Hvorfor  vælger jeg så at omtale denne særdeles velkendte ´klassiker´ – igen … ?

Det er simpelthen fordi, jeg – utallige gange – møder en dygtig og engageret iværksætter eller virksomhedsejer med et godt produkt, men som ikke formår at fortælle, hvad de faktisk tilbyder og har brug for – utroligt, men sandt !

De typiske ´fejl´ i mundtlig formidling af budskabet om en virksomhed og dens ydelser :

  • En ´svævende´, uklar, upræcis præsentation
  • En præsentation der er ´for lang´ og for detaljeret
  • En præsentation der lyder kedelig …
  • En præsentation, hvor modtageren/modtagerne ´falder af´ …
  • En indledning, ´overskrift´ der ikke ´fænger´
  • En præsentation med en længde og varighed, der overstiger modtagerens tidsramme

Som skabelon for en god elevator-tale kan man fex bruge ´H-modellen´ *), eller dele heraf – dvs. :

  • HVAD – Hvad tilbyder jeg ?
  • HVEM – Hvem tilbyder jeg mine ydelser/produkter til ?
  • HVOR – Hvor tilbyder jeg mine ydelser/produkter – geografisk ?
  • HVORLEDES – Hvorledes tilbyder jeg mine ydelser/produkter ?

– samt :

  • HVAD – III – Hvad har du brug for ?

Det er vigtigt at huske ´Hvad – III´, fordi mange glemmer at fortælle ´hvad de har brug for´.

Fordi, uden denne del af elevator-talen, så fremstår det uklart for modtageren, hvad de kan gøre, for dig.
– Samt, hvad du – i virkeligheden – har brug for … ?

Endvidere, kan du uden ´Hvad – III´ komme til at fremstå som – endnu … – en irriterende sælger … :-/

– Og, som udelukkende er optaget af at sælge sit produkt
– Dvs. uden ønske eller mål om at indgå i nogen form for dialog eller samarbejde med modtageren/modtagerne for hans elevator-tale

*) Hvad er ´H-Modellen´ ? – Læs mere – Her …

Vær opmærksom på, at det kræver øvelse og træning at lave en god elevator-tale.

OK, fint – Men, hvordan véd man så, at man har en elevator-tale, der virker ?

Sucess-kriteriet for en god elevator-tale er, at modtageren siger :

  • ´… det lyder interessant, lad mig få dit visitkort, således vi kan lave en aftale´

– eller :

  • ´… det lyder interessant, det vil jeg gerne høre mere om …´

Læs mere om ´Elevator-talen´:

Note :

#elevatortale #præsentation #networking #markedsføring #marketing #PersonligBranding #business #erhverv #DannSommer #BrainFoodnSoulFood

Artiklen er oprindeligt publiceret af Dann SommerMikronet.dk i jan2008 :

Læs også:  Kaktus-blomsten - En historie om opmærksomhed, læring og visdom ...
1,019 views
2021-02-27T16:36:10+00:00