Er du en ´Go-Getter´ eller en ´Go-Giver´ … ?
-
Om : ´… at få, når man giver …´
-
Fem principper på vejen til ekstraordinær success
-
´The Go-Giver´ af Bob Burg, Børsens Forlag, 2009 [Boganmeldelse]
Er du en ´Go-Getter´ eller en ´Go-Giver´ … ?
Og, kan man overhovedet drive en virksomhed, hvis man er en ´Go-Giver´ … ?
– Eller, er det her blot endnu en omgang spirituelt hippie-fis … ?
Eller, er der måske alligevel noget her, der også kan finde anvendelse ´i det virkelige liv´, i en benhård forretningsverden ?
For mit eget vedkommende kan jeg sige, at principperne beskrevet i denne bog på særdeles fin vis sammenfatter en række værdier, som jeg har tilstræbt at efterleve fra dét tidspunkt, hvor jeg blev en aktiv, engageret og bevidst netværker for 10+ år siden.
´The Go-Getter´ – ´What´s in it for me´ ?
´The Go-Getter´ er et særdeles velkendt fænomen i forretningsverdenen. Han er nemlig personen med rundsave på albuerne, personen uden tanke på andres vé og vel og den, der udelukkende har fokus på : ´What´s in it for me´.
´The Go-Getter´ er personen med et mindset fokuseret på ´noget-for-noget´, ´hvad får jeg ud af det ?´. Også nogle gange beskrevet som ´transaktions-orienteret´ eller en ´købmands-tankegang´.
´The Go-Giver´ er en ganske anderledes person, og har en grundlæggende, radikalt anderledes måde at tænke på.
En person der, i virkeligheden, har en grundlæggende anderledes livsindstilling og har en grundlæggende måde at handle og agere på – privat såvel som professionelt.
´The Go-Giver´ – en person med et ganske anderledes mindset
At være en ´Go-Giver´ indebærer at leve efter og praktisere et ganske anderledes mindset.
´The Go-Giver´ er en person, der først giver og tænker på sit medmenneske – Hvadenten dette er en kollega eller en konkurrent.
Princippet om ´The Go-Giver´ er her præsenteret i form af en let-læst, fiktiv historie om en ´Go-Getter´ i den værste udgave. Historiens hovedperson møder nogle mennesker, der ændrer hans perspektiv og hans måde at se på tingene, radikalt.
Dvs. princippet om ´at få, når man giver …´
– … Men, ingen kan jo blive rig eller succesfuld ved blot at give … ??
Grundlæggende – måske lidt paradoksalt – vil nogle måske mene … ?
– Ikke mindst, i business-sammenhænge …
Men, princippet bliver her præsenteret i en ramme, således det giver mening, på en hel masse måder.
Dette princip bliver også præsenteret som vejen til ´stratosfærisk success´.
– Hvilket for mange danskere/jyder sandsynligvis vil virke lidt højtravende …
Også fordi mange vil tænke og hævde, at ingen kan blive rig eller succesfuld ved blot at give …
Imidlertid, så er dette princip her sat i en meningsfuld sammenhæng, således det i høj grad giver mening.
De fem principper på vejen til ekstraordinær success
Og, hvor de fem principper på vejen til bemærkelsesværdig success lyder som flg. :
1. Den første lov
Loven om værdi :
Dit sande værd bestemmes af,
hvor meget mere du giver i værdi
end det, du tager betaling for.
2. Den anden lov
Loven om kompensation :
Din indkomst bestemmes af,
hvor mange mennesker, du betjener,
og af hvor godt du betjener dem.
3. Den tredie lov
Loven om indflydelse :
Din indflydelse bestemmes af,
i hvor grad du sætter
andre folks interesser over dine egen
4. Den fjerde lov
Loven om autencitet :
Den mest værdifulde gave,
du kan give andre,
er dig selv.
5. Den femte lov
Loven om modtagelighed :
Nøglen til at være en effektiv giver
er at være åben for at modtage.
Så – Er du selv en ´Go-Getter´ eller en ´Go-Giver´ ?
Og, på hvilken måde fungerer de fem principper på vejen til ekstraordinær success – for dig og din virksomhed … ?
Note :
- Artiklen er også offentliggjort som artikel på Linkedin :
- LinkedIn – ´Er du en ´Go-Getter´ eller en ´Go-Giver´ … ?´
Bogen kan lånes på Bibliotek.dk – Her …