2. ELEVATOR-TALEN – HVORFOR HEDDER DEN DET … ?
– OG, HVORDAN TRÆNER JEG ?
Læs evt. den første artikel om ´Elevator-talen´:
Du træder ind i en elevator – elevator-døren lukker – elevatoren er på vej til 16. etage.
I elevatoren står kun én anden person.
– Og, denne person er tilfældigvis, netop dén person, som du allerhelst vil møde
– Fordi det er nemlig bestyrelsesformanden i netop dét firma, som du ikke har turdet håbe at kunne få en aftale med
Hvilket lykketræf … !!!
– Et lykketræf, som næsten ikke kunne blive bedre …
Men, det usandsynlige sker …
– Fordi, idét elevatoren sætter igang, så spørger personen dig :
- ´… hvad kan jeg hjælpe dig med … ?´
Du har nu max. 30 sekunder !
– 30 meeeget betydningsfulde sekunder … – som du skal bruge med stor omtanke …
– Dvs. indtil elevatoren når til 16. etage og personen igen træder ud af elevatoren
– Således du her får muligheden for at kunne skabe netop de muligheder, du har drømt om – for din virksomhed
– Og, samtidig en chance du aldrig får igen …
Derfor er det af altafgørende betydning, hvad du vælger at fortælle om din virksomhed
– Og, hvad du har brug for.
Og, dermed også forklaringen på, hvorfor det hedder ´Elevator-talen´ 🙂
Hvordan træner man så til en god elevator-tale ?
- Start med at finde et stopur med tydeligt display eller tydelige visere
- Lav en – uforberedt – præsentation af din virksomhed på max. 3 minutter
- Skift til max. 2 minutter
- Skift til max. 1 minut
- Skift derefter til max. 30 sekunder
- Og, træn herefter elevator-talen – indtil du véd, at du kan den …
Overvej også at finde :
- En god, sjov, fængende eller usædvanlig ´overskrift´/intro
- En god, sjov fængende eller usædvanlig outro
- En ´punch-line´ som indledning eller afslutning
- Et godt, fængende eller sjovt slogan – med et ´twist´
Hvor dit overordnede slutmål og succes-kriterium er :
- ´At skabe nysgerrighed og interesse´
Og, skulle du være i tvivl om, hvor eller hvordan du øver dette, så kan familie-fester og andre sociale sammenkomster være et godt sted at øve sig.
Fordi, typisk så spørger din bordherre/borddame dig om flg. :
- “Hvad laver du så … ?”
Og, hvis du ikke er istand til at fastholde interessen fra din bordherre/borddame ?
– Well, så kan du godt regne med at du skal øve dig lidt mere 🙂
God fornøjelse med din træning 🙂 – Og, god arbejdslyst også !
– Fordi, på et tidspunkt, så sidder din elevator-tale nemlig lige ´i skabet´
– Netop på dét tidspunkt, når du véd og oplever, at din præsentation skaber interesse og nysgerrighed hos modtageren 🙂
Læs mere om ´Elevator-talen´:
- 1. ´Elevator-talen´ – 1 – Brug den – Igen … – Få bruger den – og færre mestrer den … – Klik – Her …
- 3. ´Elevator-talen´ – 3 – Udvidet udgave – I – Klik – Her …
- 4. ´Elevator-talen´ – 4 – Udvidet udgave – II – ´60-Sekunders Elevator-talen´ – Klik – Her …
- 5. ´Elevator-talen´ – 5 – Varianter af elevator-talen – Klik – Her …
Note :
- Artiklen er også offentliggjort som artikel på Linkedin :
- Linkedin – Elevator-talen – 2 – Hvorfor hedder den det ?
#elevatortale #præsentation #networking #markedsføring #marketing #PersonligBranding #business #erhverv #DannSommer #BrainFoodnSoulFood
Artiklen er oprindeligt publiceret af Dann Sommer på Mikronet.dk i jan2008 :